Pomysł, opracowanie : Agata Badura
Cel projektu: GÅ‚ównym celem projektu jest wprowadzenie dzieci w Å›wiat ekologii poprzez zabawÄ™, doÅ›wiadczanie i obserwacjÄ™. W tym wieku dzieci sÄ… szczególnie chÅ‚onne na bodźce z otoczenia, a ich naturalna ciekawość Å›wiata sprawia, że sÄ… otwarte na naukÄ™ poprzez zabawÄ™. Celem projektu jest zatem stworzenie fundamentu dla zrozumienia pojęć zwiÄ…zanych z ochronÄ… Å›rodowiska, zrównoważonym rozwojem oraz troskÄ… o naturÄ™. Projekt bierze za cel:
- Rozwijanie wrażliwości na otaczającą przyrodę.
- NaukÄ™ prostych zasad dbania o Å›rodowisko, jak np. oszczÄ™dzanie wody, segregacja odpadów.
- Zrozumienie podstawowych pojęć, jak np. „recykling”, „roÅ›liny”, „zwierzÄ™ta”.
- Rozwijanie zdolnoÅ›ci manualnych poprzez prace plastyczne z materiaÅ‚ów naturalnych i recyklingowych.
- Promowanie nawyku kontaktu z przyrodą (spacery, obserwacja roślin i zwierząt).
Harmonogram miesięczny:
1. Październik – "Przywitajmy drzewa"
Zadanie: Dzieci zbierajÄ… liÅ›cie i żoÅ‚Ä™dzie podczas spaceru i tworzÄ… z nich prace plastyczne lub przechodzÄ… przez Å›cieżkÄ™ sensorycznÄ…, stworzonÄ… z darów jesieni. Celem jest poznanie różnych rodzajów drzew oraz zrozumienie, dlaczego sÄ… ważne.
2. Listopad– "ZwierzÄ™ta i ich domy"
Zadanie: Dzieci tworzÄ… schronienia dla ptaków (np. z kartonowych pudeÅ‚ek) i uczÄ… siÄ™, jak pomagamy zwierzÄ™tom przetrwać zimÄ™. Krótkie opowieÅ›ci o różnych domach zwierzÄ…t.
3. GrudzieÅ„ – "Recyklingowe ozdoby"
Zadanie: Dzieci wraz z opiekunami tworzÄ… Å›wiÄ…teczne/zimowe ozdoby z materiaÅ‚ów recyklingowych (np. rolek po papierze toaletowym, papieru, sznurków). Nauka segregacji odpadów przez zabawÄ™.
4. StyczeÅ„ – "Åšwiat zwierzÄ…t"
Zadanie: Zabawy tematyczne – dzieci poznajÄ… zwierzÄ™ta żyjÄ…ce w różnych ekosystemach (las, Å‚Ä…ka, morze) i uczÄ… siÄ™ o ich ochronie. Prace plastyczne – zwierzÄ…tka z plasteliny lub papieru.
5. Luty – "Magia wody"
Zadanie: Zabawy z wodÄ… – dzieci uczÄ… siÄ™, dlaczego należy oszczÄ™dzać wodÄ™, np. przy myciu rÄ…k. Proste doÅ›wiadczenia z wodÄ… (np. co pÅ‚ywa, a co tonie).
6. Marzec – "Czyste powietrze"
Zadanie: Zabawy ruchowe na Å›wieżym powietrzu i rozmowy o tym, dlaczego czyste powietrze jest ważne. Wspólne puszczanie baniek mydlanych, zabawy z wiatraczkami itp.
7. Kwiecień - "Mali ogrodnicy"
Zadanie: Dzieci sadzą nasionka w doniczkach (np. rzeżuchę, fasolę) i uczą się, jak dbać o rośliny. Obserwacja wzrostu roślin przez kolejne tygodnie.
8. Maj – "Segregacja na wesoÅ‚o"
Zadanie: Wprowadzenie dzieci do zabawy w segregacjÄ™ odpadów przy pomocy kolorowych pojemników i zabawek (np. wrzucanie do odpowiednich koszy zabawek/obrazków Å›mieci).
9. Czerwiec – czerwiec: "DzieÅ„ Ochrony Åšrodowiska – Å›wiÄ™tujemy przyrodÄ™"
Zadanie: Wielka zabawa w ogrodzie żłobka – sadzenie kwiatów, puszczanie latawców, zabawy ruchowe na trawie. Podsumowanie projektu poprzez wspólne dziaÅ‚ania na Å›wieżym powietrzu.
“W wychowaniu kierujÄ™ siÄ™ sercem. PatrzÄ™ na dziecko sercem.
Dostrzegam serce w dziecku i dziecko w sercu. Jego i swoim."
zlobek@radlin.pl
ul. Makuszyńskiego 15